Sensuele veerkracht en leren omspringen met externe druk



foto Ester door Bertan Bilgiç


Dwangmaatregelen zijn een uiting van een rollen conflict

Het leven is non-stop improvisatie toneel en voorbereiding om je rollen zo goed mogelijk te spelen. Wanneer je omgeving je in een andere rol drukt, is het erg belangrijk dat je je beter leert uitdrukken. Je veert immers terug op door je anders te leren uitdrukken. Kan je dat niet, dan bestendig je de rol van slacht - offer.


Een rollen conflict is in feite slechte communicatie 

Een conflict is onvoorspelbaar duur en uitputtend voor alle betrokkenen.
Conflictresolutie levert dan weer onvoorspelbaar veel winst op.


Wanneer de samenleving een dwangmaatregel oplegt

Een dwangmaatregel is doorgaans het gevolg van een erg complexe miscommunicatie. Te vergelijken met de toren van Babel. Deze is gebouwd, net zoals onze samenleving, door mensen die verschillende talen spreken en elkaar uiteindelijk toch leerden begrijpen.

De toren van Babel, geschilderd door Pieter Breughel de oude, is zowel rond als lang.

Communicatie kan gaan tussen een leider en een ondergeschikte (ik/sedentaire taal/eerder verticaal) en kan circulair zijn (wij/nomaden taal/eerder circulair).

80% van communicatie is lichaamstaal

Het Turks is oorspronkelijk een taal van een nomadisch steppenvolk, dat samenleefde met paarden. Lichaamstaal in beweging is meer vervat in de structuur van het Turks dan in het Nederlands. Eens sedentaire overheersers hebben de Turken veel sedentaire cultuurelementen opgeslorpt. Dit weerspiegelt zich ook in het begrenzen of niet begrenzen in de taal.

Een dwangmaatregel is een extreme vorm van begrenzing

Het wordt weerspiegeld door het Turkse "hayir" of "neen".

In het Turks wordt in plaats van "ja" en "neen" meer gebruik gemaakt van "er is" of "er is niet" (var en yok). Dit trekt open naar wat er nu werkelijk "is" een gemeenschappelijke communicatieruimte.


Hoe zo efficiënt mogelijk tot conflictresolutie te komen

Men dient zich 5 dingen af te vragen om tot conflictresolutie te komen:
  • Wie leidt wie?
  • Wie is het lijdend voorwerp?
  • Wat is de dynamiek?
  • Aan wie wordt de bal doorgegeven?
  • Hoe wordt de bal doorgegeven?
Hierbij is de interactie tussen voorvoelen (wij) en nadenken (ik) ontzettend belangrijk. Het eerste is neuronaal sneller dan het tweede. Paarden hebben een superieur buikgevoel dan mensen. 


Hoe traumatisch is een dwangmaatregel?

Er zijn 3 factoren die dit bepalen. Namelijk de intensiteit van het conflict, de duur van het conflicten en de frequentie van het conflict.


Wat is de winst bij conflictresolutie?


Zowel preventief als laattijdig is de winst  ENORM


                                                                                                        foto Ester door Bertan Bilgiç

Reacties

  1. ik vond vooral het einde van Herlinde haar betoog zeer belangrijk ... namelijk de fequentie van een conflict ... de herhaling met zelfde actie en reactie ... wie moet toegeven, en als je een beetje toegeeft dan schuift de tegenpartij ook wel op ... en als partijen, dit direct doen, dan is de winst al zeker tijdswinst ... en als beide partijen veerkrachtig blijven schuiven op een positieve manier is de oplossing er snel. Dus hoe sneller je een heel kleine toegeving doet ( miniem positief reageert ) dan escaleert het conflict alvast niet. Gewoon al "blijven zien" naar de tegenpartij=persoon zal je al persoonlijke positieve winst verschaffen. Merci Herlinde

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Veerkrachttraining is het antwoord op de vraag: "Hoe leer je volwassenen opnieuw spelen?"

Pinksteren en dynamieken van sensuele veerkracht