Authenticiteit is een kind van sensuele veerkrachttraining

 



Het leven is tussen de conceptie tot ver na de dood een “schouwtoneel”

Dit spel kan allerlei wendingen krijgen, waarbij hoge toppen kunnen worden gescheerd en diepe dalen worden doorkruist. Het dramagehalte in het leven van sommigen kan zelfs in schril contrast staan met het leven van velen, dat als een rustig beekje voorbij kabbelt.

Mensen spelen rollen in de levens van anderen. 

Deze rollen zijn dynamisch. 

Als er levensversterkende rollen worden gespeeld bevorderen deze de gezondheid van alle partijen. Wanneer rolpatronen in loops of vicieuze cirkels vastlopen gaan ze echter destructief werken. 

Een erg gekend patroon is de dramadriehoek uitgewerkt door Stephen Karpman. Hierbij zijn er 3 rollen die voor slopende, terugkerende drama’s zorgen:

  • ·         De Redder
  • ·         De Aanklager
  • ·         Het Slachtoffer

Deze rollen kunnen jou en je omgeving zelfs erg ziek maken, ze gaan met je levensenergie lopen.

Wanneer je opgeslorpt wordt door de rol waarin je terechtkomt, kan deze je verteren en je relaties verzuren. Goede toneelspelers worden getraind om zich in een rol in te leven, zonder erdoor opgeslokt te worden.

Een degelijke training is gebaseerd op de ontwikkeling van je innerlijke authenticiteit en expressievaardigheden. Deze training start vaak al voor je conceptie en is een levenslang leerproces.

Veerkrachtige mensen, hebben het gemakkelijker met de verandering van rollen…zowel met hoe ze de hen toebedeelde rollen invullen…als hoe ze omgaan met veranderingen van anderen.

 In het dagelijkse leven is communicatie improvisatietoneel

De communicatie in het gewone leven is in feite improvisatietoneel. Oefening in improvisatietechnieken helpt je vanuit innerlijke rust om te springen met onverwachte wendingen in je leven.

Deze innerlijke rust ontstaat wanneer je hersenen trage golven produceren, dit noemen ze de "Default Brain Mode". Wanneer je piekert, nadenkt en broedt, wordt je rusteloos. Door het leven te verwelkomen krijg je levenskracht.

 De vorming van je innerlijke toeschouwer

Veerkrachttraining traint je zintuigen op een dusdanige wijze waardoor je beter in het "nu" kan functioneren. Het leven in het "nu" prikkelt tegelijkertijd trage hersengolven.

Het is zoals kleefkruid of velcro, verankering in het "nu" lukt enkel met voldoende haakjes.

De innerlijke toeschouwer laat je ook toe om meer te genieten van wat het leven via je zintuigen naar je toe brengt.

Overgangsrituelen en feesten zijn veerkracht versterkend

Tijdens improvisatietoneel veranderen mensen vaak van rol. Dit vergt een aanpassing van de speler maar ook van zijn/haar omgeving. Verandering kan leiden naar een "crisis".

Door een wezenlijke rol verandering te vieren is wordt dit vaak vermeden. Goed kunnen feesten een belangrijke vaardigheid, waarvoor je veerkracht nodig hebt. Het is een vaardigheid die van generatie op generatie wordt doorgegeven, en culturen schraagt.

Feesten is net zoals veerkrachttraining, socialiserende levenskunst. Het is onzichtbare lijm die individuen tot een hechte kudde samenvoegt. 

Veerkrachttraining is een training in het vieren van het leven. Het telkens herontdekken van het innerlijke kind door wat verzuurd is, van je af te schudden.



foto's : Bertan Bilgiç


Reacties

Populaire posts van deze blog

Trauma lossen is bibberen en trillen

Je mond een belangrijke bron van levenskracht

Wie is er aan de beurt?